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Oggetto:
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Storia della religione islamica

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History of Islamic religion

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Anno accademico 2019/2020

Codice dell'attività didattica
STS0211
Docente
Luca Patrizi (Titolare del corso)
Corso di studi
laurea magistrale in Scienze storiche
Anno
1° anno
Tipologia
A scelta dello studente
Crediti/Valenza
6
SSD dell'attività didattica
L-OR/10 - storia dei paesi islamici
Modalità di erogazione
Tradizionale
Lingua di insegnamento
Italiano
Modalità di frequenza
Facoltativa
Tipologia d'esame
Orale
Prerequisiti
L'insegnamento sarà attivo dall'a.a. 2019-2020
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Sommario insegnamento

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Obiettivi formativi

 

L’insegnamento ha per obiettivo l’introduzione alla genesi e alla formazione dei movimenti riformisti nell’Islam sotto il profilo storico e teologico, e il loro rapporto con il Sunnismo, lo Sciismo e il Sufismo. Le conoscenze e competenze analitiche raggiunte comporteranno l’acquisizione di capacità espositive dei temi trattati e capacità di riconoscimento e uso degli strumenti esegetici esposti durante le lezioni. Gli strumenti d’apprendimento utilizzati consentiranno di sviluppare la capacità di conseguire autonomamente nuove conoscenze e competenze.

 

 

The aim of the course is to introduce the genesis and formation of the reformist movements in Islam from the historical and theological point of view, and their relationship with Sunnism, Shiism and Sufism. The knowledge and analytical skills achieved will involve the capacity to expose the topics as well as the capacity to recognise and use the exegetical instruments exposed during the lessons. The learning tools used will allow to develop the ability to achieve new knowledge and skills independently.

 

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Risultati dell'apprendimento attesi

 

Al termine dell'insegnamento, gli studenti sapranno:

- orientarsi nel vasto panorama religioso dell’Islam moderno e contemporaneo, collocando le differenti scuole teologiche e giuridiche, i differenti movimenti religiosi e spirituali nel loro contesto storico e geografico, analizzandone e commentandone le dottrine principali, facendo uso degli strumenti critici e bibliografici presentati a lezione;

- vagliare senza pregiudizi gli elementi propulsori di coesione e di conflitto all’interno del mondo islamico contemporaneo;

- esporre oralmente le conoscenze acquisite e spiegare con terminologia appropriata le teorie esposte a lezione;

- consultare autonomamente i principali strumenti bibliografici cartacei ed elettronici disponibili sull’argomento.

 

 

At the end of the course, the students will be able:

- to orient themselves in the vast religious panorama of modern and contemporary Islam, placing the different theological and juridical schools, the different religious and spiritual movements in their historical and geographical context, analysing and commenting on their main doctrines, making use of the critical and bibliographic tools presented during the lessons;

- to examine, without prejudice, the driving elements of cohesion and conflict within the contemporary Islamic world;

- to expose orally the acquired knowledge and explain with appropriate terminology the theories presented during the lessons;

- to consult independently the main paper and electronic bibliographic tools available on the subject.

 

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Modalità di insegnamento

 

Il corso è strutturato in 36 ore di lezioni frontali, che si svolgono in aula con l’ausilio di proiezioni.

 

 

The teaching is organized into 36 hours of lectures, with the help of projections.

 

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Modalità di verifica dell'apprendimento

 

I risultati dell’apprendimento verranno verificati attraverso una prova orale.

Nella prova orale gli studenti dovranno dimostrare di conoscere gli argomenti trattati nell'insegnamento, approfonditi attraverso lo studio della bibliografia proposta.

Il voto è espresso in trentesimi.

 

 

The results will be assessed through an oral exam.

In the oral exam students must demonstrate knowledge of the topics covered in the teaching through in-depth study of the proposed bibliography.

The rating is out of thirty.

 

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Programma

 

L’insegnamento è diviso in 12 lezioni da 3 ore ciascuna; per ogni lezione è fornita una bibliografia minima di riferimento.

 

1) Analisi della struttura religiosa, politica e sociale dell’Islam medievale e moderno sunnita e sciita, con attenzione particolare al ruolo del Sufismo

- Hourani, G.F., “The Basis of Authority of Consensus in Sunnite Islam”, Studia Islamica, 21 (1964), pp. 13-60.

- Patrizi, L., “Il Riformismo islamico. La genesi dei movimenti riformisti e la lotta per l’egemonia del discorso religioso”, in Bombardieri-Giorda-Hejazi (eds.), Capire l’Islam Mito o realtà?, Scholé 2019.

 

2) I prodromi del Riformismo islamico nel 13° secolo: Ibn Taymiyya e gli Ahl al-ḥadīth

- Bori, C., "Ibn Taymiyya: una vita esemplare. Analisi delle fonti classiche della sua biografia", Rivista degli studi orientali, Vol. 76, Suppl. No. 1 (2003), pp. 1-227.

- Rapoport, Y., Ahmed, Sh., Ibn Taymiyya and His Times, Oxford University Press, 2010.

 

3) Rinnovamento (tajdīd) e riforma (islāḥ) dell'Islam nel subcontinente indiano tra 18° e 19° secolo: Shāh Walī Allāh al-Dihlāwī e gli Ahl-i ḥadīth indiani

- Kamali, M. H., Tajdid, Islah and Civilisational Renewal in Islam, IIIT, 2018.

- Masud, M. Kh., “al-Dihlawī, Shāh Walī Allāh”, Encyclopaedia of Islam, THREE, brillonline.

- Preckel, C., “Ahl-i Ḥadīth”, Encyclopaedia of Islam, THREE, brillonline.

 

4) Rinnovamento (tajdīd) e riforma (islāḥ) dell'Islam nella penisola araba tra 18° e 19° secolo: il Circolo di Medina di Ibrāhīm al-Kūrānī e Muḥammad Ibn ‘Abd al-Wahhāb

- Nafi, B.M., “Taṣawwuf and Reform in Pre-Modern Islamic Culture: In Search of Ibrāhīm al-Kūrānī,” Die Welt des Islams 42, no. 3 (2002), pp. 307-355.

- Riexinger, M., “Rendering Muhammad Human Again: The Prophetology of Muhammad b. ‘Abd al-Wahhāb (1703-1792)”, Numen 60 (2013), pp. 103-118.

 

5) Riformismo modernista e neo-mu’tazilismo agli albori del 20° secolo, Jamāl al-Dīn al-Afghānī e la silsila della salafiyya; lo scontro tra Maḥmūd Shukrī al-Alūsī e Yūsuf al-Nabhānī

 - Masud, M.Kh., “Islamic Modernism”, in M.Kh. Masud - A. Salvatore - M. van Bruinessen (eds.), Islam and Modernity. Key Issues and Debates, Edinburgh University Press, 2009, pp. 237-260.

- Lauzière, H., The construction of salafiyya: Reconsidering Salafism from the perspective of conceptual history, «International Journal of Middle East Studies», Vol. 42, No. 3 (2010), pp. 369- 389.

 

6) Tra modernismo, Sufismo e salafiyya: ‘Abd al-Qādir al-Jazā'irī, Jamāl al-Dīn al-Qāsimī e il gruppo dei riformisti di Damasco; lo scontro tra ‘Abd al-Ḥamīd Ben Badīs e Aḥmad ibn ʿAliwa in Algeria

- Commins, D.D., Islamic Reform: Politics and Social Change in Late Ottoman Syria, Oxford University Press 1990.

- Patrizi, L., “Un manuel d’adab et d’akhlāq pour les temps modernes : les Jawāmiʿ al-ādāb fī akhlāq al-anjāb de Jamāl al-Dīn al-Qāsimī (1866-1914)”, Adab et modernité : un processus de civilisation ? (XVIIe-XXIe siècle), edited by C. Mayeur-Jaouen, Brill, Leiden 2019, pp. 595-614.

- McDougall, J., “Ben Bādīs, ʿAbd al-Ḥamīd (1889-1940)”, Encyclopaedia of Islam, THREE, brillonline.

 

7) Modernismo, Riformismo islamico e Sufismo nel subcontinente indiano tra 19° e 20° secolo: Syed Ahmad Khan, la scuola di Aligarh, Deobandi e Barelwi e la Società islamica (Jama‘at-e-Islamī) di Abu al-A‘la Maudūdī

- Metcalf, B.D., Islamic Revival in British India: Deoband, 1860-1900, Princeton University Press, 2014.

- Nasr, S. V.R., Mawdudi and the Making of Islamic Revivalism, Oxford University Press 1996.

 

8) La creazione della Società dei Fratelli Musulmani nel 1928 in Egitto tra Sufismo e società segrete europee

- Mitchell, R.P., The Society of the Muslim Brotherhood, Oxford University Press 1969.

- Zarcone, Th., Le Croissant et le Compas. L’islam et la franc-maçonnerie, de la fascination à la détestation, Dervy, 2015.

 

9) Petro-Islam: la fondazione della Muslim World League e dell’Università di Medina in Arabia Saudita nel secondo dopoguerra e la globalizzazione del Riformismo islamico

 - Commins, D., The Wahhabi Mission and Saudi Arabia, Tauris & Co., London 2006.

 

10) La globalizzazione della Società dei Fratelli Musulmani nel secondo dopoguerra; la nascita dei predicatori itineranti sul modello evangelico statunitense (Tablīghī Jamā‘at e Jamā‘at izālat al bid’a)

 - Halverson, J., Theology and Creed in Sunni Islam: The Muslim Brotherhood, Ash‘arism and Political Sunnism, Palgrave Macmillan, 2010.

 

11) Lo scontro tra Wahhabismo, Salafismo e Società dei Fratelli Musulmani nel mondo islamico contemporaneo

- Commins, D., From Wahhabi to Salafi, in B. Haykel - Th. Hegghammer - St. Lacroix (ed.), «Saudi Arabia in Transition: Insights on Social, Political, Economic and Religious Change», Cambridge University Press, 2015, pp. 151-66.

- Weismann, I., A Perverted Balance: Modern Salafism between Reform and Jihād, «Die Welt des Islams», 57, (2017), pp. 33-66.

- Griffel, F., What Do We Mean By ‘Salafī’? Connecting Muḥammad ʿAbduh with Egypt’s Nūr Party in Islam’s Contemporary Intellectual History, «Die Welt des Islams», 55 (2015) pp. 186-220.

 

12- Riformismo radicale: l’opposizione violenta allo Sciismo e al Sufismo e la distruzione dei santuari e delle tombe

- Sirriyeh, E., Sufis and Anti-Sufis. The Defence, Rethinking and Rejection of Sufism in the Modern World, Routledge 2013.

- Beránek, O., Ťupek, P., The Temptation of Graves in Salafi Islam. Iconoclasm, Destruction and Idolatry, Edinburgh University Press, 2019.

 

 

The teaching is divided into 12 lessons; for each lesson the bibliography of reference is provided.

 

1) Analysis of the religious, political and social structure of medieval and modern Sunni and Shiite Islam, with particular attention to the role of Sufism

- Hourani, G.F., “The Basis of Authority of Consensus in Sunnite Islam”, Studia Islamica, 21 (1964), pp. 13-60.

- Patrizi, L., “Il Riformismo islamico. La genesi dei movimenti riformisti e la lotta per l’egemonia del discorso religioso”, in Bombardieri-Giorda-Hejazi (eds.), Capire l’Islam Mito o realtà?, Scholé 2019.

 

2) The Prodromes of Islamic Reformism in the 13th Century: Ibn Taymiyya and the Ahl al-ḥadīth

- Bori, C., "Ibn Taymiyya: una vita esemplare. Analisi delle fonti classiche della sua biografia", Rivista degli studi orientali, Vol. 76, Suppl. No. 1 (2003), pp. 1-227.

- Rapoport, Y., Ahmed, Sh., Ibn Taymiyya and His Times, Oxford University Press, 2010.

 

3) Renewal (tajdīd) and reform (islāḥ) of Islam in the Indian subcontinent between the 18th and 19th centuries: Shāh Walī Allāh al-Dihlāwī and the Indian Ahl-i ḥadīth

- Kamali, M. H., Tajdid, Islah and Civilisational Renewal in Islam, IIIT, 2018.

- Masud, M. Kh., “al-Dihlawī, Shāh Walī Allāh”, Encyclopaedia of Islam, THREE, brillonline.

- Preckel, C., “Ahl-i Ḥadīth”, Encyclopaedia of Islam, THREE, brillonline.

 

4) Renewal (tajdīd) and reform (islāḥ) of Islam in the Arabian Peninsula between the 18th and 19th centuries: the Medina Circle of Ibrāhīm al-Kūrānī and Muḥammad Ibn ‘Abd al-Wahhāb

- Nafi, B.M., “Taṣawwuf and Reform in Pre-Modern Islamic Culture: In Search of Ibrāhīm al-Kūrānī,” Die Welt des Islams 42, no. 3 (2002), pp. 307-355.

- Riexinger, M., “Rendering Muhammad Human Again: The Prophetology of Muhammad b. ‘Abd al-Wahhāb (1703-1792)”, Numen 60 (2013), pp. 103-118.

 

5) Modernist reformism and neo-mu'tazilism at the dawn of the 20th century, Jamāl al-Dīn al-Afghānī and the silsila of the salafiyya; the clash between Maḥmūd Shukrī al-Alūsī and Yūsuf al-Nabhānī

- Masud, M.Kh., “Islamic Modernism”, in M.Kh. Masud - A. Salvatore - M. van Bruinessen (eds.), Islam and Modernity. Key Issues and Debates, Edinburgh University Press, 2009, pp. 237-260.

- Lauzière, H., The construction of salafiyya: Reconsidering Salafism from the perspective of conceptual history, «International Journal of Middle East Studies», Vol. 42, No. 3 (2010), pp. 369- 389.

 

6) Between modernism, Sufism and salafiyya: ‘Abd al-Qādir al-Jazā’irī, Jamāl al-Dīn al-Qāsimī and the group of reformists of Damascus; the clash between ‘Abd al-Ḥamīd Ben Badīs and Aḥmad ibn ʿAliwa in Algeria

- Commins, D.D., Islamic Reform: Politics and Social Change in Late Ottoman Syria, Oxford University Press 1990.

- Patrizi, L., “Un manuel d’adab et d’akhlāq pour les temps modernes : les Jawāmiʿ al-ādāb fī akhlāq al-anjāb de Jamāl al-Dīn al-Qāsimī (1866-1914)”, Adab et modernité : un processus de civilisation ? (XVIIe-XXIe siècle), edited by C. Mayeur-Jaouen, Brill, Leiden 2019, pp. 595-614.

- McDougall, J., “Ben Bādīs, ʿAbd al-Ḥamīd (1889-1940)”, Encyclopaedia of Islam, THREE, brillonline.

 

7) Modernism, Islamic Reformism and Sufism in the Indian Subcontinent between the 19th and 20th centuries: Syed Ahmad Khan, the Aligarh School, Deobandi and Barelwi and the Islamic Society (Jama'at-e-Islamī) of Abū al-A‘la Maudūdī.

- Metcalf, B.D., Islamic Revival in British India: Deoband, 1860-1900, Princeton University Press, 2014.

- Nasr, S. V.R., Mawdudi and the Making of Islamic Revivalism, Oxford University Press 1996.

 

8) The birth of the Society of the Muslim Brotherhood in Egypt between Sufism and European secret societies

- Mitchell, R.P., The Society of the Muslim Brotherhood, Oxford University Press 1969.

- Zarcone, Th., Le Croissant et le Compas. L’islam et la franc-maçonnerie, de la fascination à la détestation, Dervy, 2015.

 

9) Petro-Islam: the foundation of the Muslim World League and the University of Medina in Saudi Arabia after World War II and the globalization of Islamic Reformism

- Commins, D., The Wahhabi Mission and Saudi Arabia, Tauris & Co., London 2006.

 

10) The globalization of the Society of the Muslim Brotherhood after World War II and the birth of itinerant preachers following the American evangelical model (Tablīghī Jamā'at and Jamā‘at izālat al bid‘a)

- Halverson, J., Theology and Creed in Sunni Islam: The Muslim Brotherhood, Ash‘arism and Political Sunnism, Palgrave Macmillan, 2010.

 

11) The clash between Wahhabism, Salafism and the Society of the Muslim Brotherhood in the contemporary Islamic world

- Commins, D., “From Wahhabi to Salafi”, in B. Haykel - Th. Hegghammer - St. Lacroix (ed.), Saudi Arabia in Transition: Insights on Social, Political, Economic and Religious Change, Cambridge University Press, 2015, pp. 151-66.

- Weismann, I., A Perverted Balance: Modern Salafism between Reform and Jihād, «Die Welt des Islams», 57, (2017), pp. 33-66.

- Griffel, F., “What Do We Mean By ‘Salafī’? Connecting Muḥammad ʿAbduh with Egypt’s Nūr Party in Islam’s Contemporary Intellectual History”, Die Welt des Islams, 55 (2015) pp. 186-220.

 

12- Radical reformism: violent opposition to Shiism and Sufism and the destruction of shrines and tombs

- Sirriyeh, E., Sufis and Anti-Sufis. The Defence, Rethinking and Rejection of Sufism in the Modern World, Routledge 2013.

- Beránek, O., Ťupek, P., The Temptation of Graves in Salafi Islam. Iconoclasm, Destruction and Idolatry, Edinburgh University Press, 2019.

Testi consigliati e bibliografia

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Testi obbligatori:

- Commins, D., The Wahhabi Mission and Saudi Arabia, Tauris & Co., London 2006.

- Halverson, J., Theology and Creed in Sunni Islam: The Muslim Brotherhood, Ash‘arism and Political Sunnism, Palgrave Macmillan, 2010.

- Patrizi, L., “Il Riformismo islamico. La genesi dei movimenti riformisti e la lotta per l’egemonia del discorso religioso”, in Bombardieri-Giorda-Hejazi (eds.), Capire l’Islam Mito o realtà?, Scholé 2019.

I frequentanti lavoreranno inoltre su porzioni della bibliografia indicata nel programma, che verrà messa a disposizione dal docente prima delle lezioni. Gli studenti saranno incoraggiati a intervenire sulle tematiche trattate. 

I non frequentanti sono tenuti a contattare il docente per concordare un programma specifico. 

 

Compulsory texts:

- Commins, D., The Wahhabi Mission and Saudi Arabia, Tauris & Co., London 2006.

- Halverson, J., Theology and Creed in Sunni Islam: The Muslim Brotherhood, Ash‘arism and Political Sunnism, Palgrave Macmillan, 2010.

- Patrizi, L., “Il Riformismo islamico. La genesi dei movimenti riformisti e la lotta per l’egemonia del discorso religioso”, in Bombardieri-Giorda-Hejazi (eds.), Capire l’Islam Mito o realtà?, Scholé 2019.

The students attending the teaching will work on portions of the bibliography indicated in the program, which will be made available by the teacher before the lessons. Students will be encouraged to intervene on the topics covered.

The students not attending the teaching are required to contact the teacher to agree on a specific program.

 



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Ultimo aggiornamento: 16/03/2020 14:57

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